"효율성의 굴레: 자본주의가 삼킨 인간성"
자본주의의 심장은 효율성이다. 그 심장은 쉴 새 없이 박동하며 이윤을 향해 달린다. 하지만 그 과정에서 잃어버린 것이 있다. 바로 인간성입니다. 벤 스틸러의 월터의 상상은 현실이 된다에서 벌어지는 잡지사의 구조조정은 그 상실을 적나라하게 보여준다. LIFE 잡지사에서 일하는 월터 미티는 수십 년간 필름을 관리해온 직원입니다. 그러나 디지털화라는 명목 하에 필름 부서는 하루아침에 사라지고, 실적과 효율성만을 따지는 관리자가 나타났습니다. 그들은 인격이 아니라 엑셀 파일 속 숫자로 사람을 대한다. "특별하지 않은 사람"이라는 그들의 말은 곧 자본주의 사회에서 인간이 얼마나 손쉽게 대체되고 폐기될 수 있는지를 보여줍니다.
이 장면은 단순히 영화 속 이야기로 끝나지 않는다. 한국의 대기업들을 봅시다. 입사할 때는 '가족'이라고 부르지만, 실적이 떨어지면 가장 먼저 내보내는 것도 그 '가족'들입니다. 몇 해 전 한 대기업에서는 희망퇴직이라는 이름 아래 수백 명의 직원을 내보냈습니다. 희망퇴직이라는 말은 얼마나 아이러니합니다? 회사가 정해준 '희망'이란 결국 당신이 사라져주는 것입니다. 이처럼 자본주의의 구조조정은 언제나 냉혹하고 비정하고. 사람의 가치는 그가 생산해내는 성과와 연봉의 숫자로 환산됩니다. 그들이 쌓아온 시간과 경험은 엑셀의 셀 한 줄로 압축되어 손쉽게 '삭제'된다.
미국이나 유럽이라고 다를 것도 없습니다. 몇 년 전 아마존 물류센터에서 일하던 한 직원이 과로로 쓰러진 사건이 있었습니다. 그가 쓰러진 자리에는 아무도 신경 쓰지 않았고. 물류센터의 목표는 '2일 배송'이라는 효율성이었고, 쓰러진 직원은 그 효율을 방해하는 고장 난 부품일 뿐이었습니다. 냉정하게 말해 자본주의에서 사람은 '기계'와 다를 바 없습니다. 충분히 효율적이지 못한 기계는 폐기처분된다. 인간의 얼굴을 한 자본주의는 없다. 월터 미티가 느꼈던 소외감은 그래서 우리 모두의 이야기라고 생각합니다.
인간 소외는 이렇듯 점점 일상이 되어갑니다. 서울 강남의 대형 오피스 빌딩에서는 점심시간이 되면 수백 명의 직장인이 몰려나옵니다. 그들은 핸드폰을 손에 쥐고 고개를 숙인 채 바쁘게 걸어간다. 서로 인사를 나누지도 않고. 누군가 부딪혀도 사과 한마디 없습니다. 그저 목적지까지 빨리 도착해 밥을 먹고, 다시 일을 해야 합니다. 여기 필리핀에서 또한 그 광경을 보고 있으면 묘하게 섬뜩합니다. 마치 잘 조율된 기계부품들이 돌아가는 것처럼. 그 속에서 개인은 없습니다. 오직 '회사원', '팀장', '인턴' 같은 직책만 있을 뿐입니다. 자본주의 사회에서 우리는 이름을 잃고 역할만 남은 기계 부품처럼 살아갑니다.
이런 인간 소외의 문제는 일본에서도 극명하다. '히키코모리'라는 사회적 은둔자들이 늘어나는 이유는 단순히 개인의 문제가 아닙니다. 일본의 기업 문화는 종신고용이라는 이름으로 개인을 묶어두지만, 실상은 종신 감옥에 가깝습니다. 철저한 상명하복과 불필요한 야근 문화 속에서 사람들은 서서히 지쳐가고. 희망은 없다. 아무리 노력해도 몇십 년 선배가 자리를 비켜주지 않는 한 승진은 불가능하다. 그 속에서 무력감에 빠진 사람들은 차라리 방에 틀어박혀 세상과 단절되는 쪽을 선택한다. 자본주의가 만든 감옥에서 탈출하는 유일한 방법은 사라지는 것뿐인 셈이라고 생각합니다.
결국 자본주의가 만들어낸 인간 소외의 본질은 '교체 가능성'이라고 생각합니다. 자본주의는 언제나 더 나은 성능을 원하고, 그를 위해서는 기존의 것을 버리는 데 주저함이 없고. 사람도 마찬가지입니다. 퇴사한 자리에는 곧 새로운 인턴이 들어오고, 인턴이 경력이 쌓이면 또 다른 신입이 그 자리를 채운다. 누가 그 자리에 있든 중요하지 않다. 중요한 것은 오직 자리를 채울 누군가가 있다는 사실뿐입니다.
월터의 상상은 현실이 된다는 그런 의미에서 우리의 자화상을 적나라하게 비춥니다. 구조조정이라는 이름으로 하루아침에 사라지는 자리, 자신의 존재를 증명하지 못하면 버려지는 사회. 그리고 그 속에서 느끼는 무력감과 소외감. 월터가 찾은 25번째 필름이 그의 평범한 일상이었던 이유는 그래서 더욱 의미심장합니다. 자본주의 사회가 무가치하다고 규정한 일상 속에서조차 인간의 진짜 가치는 존재한다는 메시지입니다. 어쩌면 우리는 그 사실을 잊고 사는 것은 아닐까.
진짜 문제는 자본주의가 아니고. 그것을 당연하다고 믿는 우리라고 생각합니다. 하루라도 멈춰서서 묻지 않는 한, 우리는 그 거대한 기계 속에서 끊임없이 돌아가야 할 부품일 뿐입니다. "너는 누구인가?" 이 질문을 던지지 않는 한, 인간 소외의 문제는 결코 해결되지 않을 것입니다.
발제: 자본주의가 ‘인간의 얼굴을 한 기계’로 작동하는 동안, 우리는 과연 진정한 자유를 누리고 있다고 할 수 있을까? (자유의 본질에 대해 재정의)
"The Shackles of Efficiency: Humanity Devoured by Capitalism"
The heart of capitalism is efficiency. Its heart beats ceaselessly and races toward profit. However, something is lost in the process. It is humanity. The restructuring of a magazine company in Ben Stiller's Walter's Imagination Becomes Reality clearly shows this loss. Walter Mitty, who works at LIFE magazine, is an employee who has managed films for decades. However, in the name of digitalization, the film department disappears overnight, and a manager who only considers performance and efficiency appears. They treat people not as individuals, but as numbers in an Excel file. Their words, "nothing special," show how easily people can be replaced and discarded in a capitalist society.
This scene is not just a story in a movie. Let's look at large corporations in Korea. They call them "family" when they join the company, but when performance declines, the first thing they let go is that "family." A few years ago, a large corporation let go hundreds of employees under the name of voluntary retirement. How ironic is the term voluntary retirement? The 'hope' set by the company is that you will eventually disappear. In this way, the restructuring of capitalism is always cold and ruthless. A person's value is converted into the performance and annual salary he produces. The time and experience they have accumulated are compressed into a single Excel cell and easily 'deleted'.
It is no different in the US or Europe. A few years ago, there was an incident where an employee working at an Amazon logistics center collapsed from overwork. No one paid attention to the spot where he collapsed. The logistics center's goal was '2-day delivery' efficiency, and the collapsed employee was just a broken part that hindered that efficiency. To put it bluntly, in capitalism, people are no different from 'machines'. Machines that are not efficient enough are discarded. There is no capitalism with a human face. That is why I think the alienation that Walter Mitty felt is a story for all of us.
Human alienation is becoming an everyday occurrence. In a large office building in Gangnam, Seoul, hundreds of office workers flock to the office during lunchtime. They walk busily, holding their cell phones in their hands and with their heads down. They do not even say hello to each other. Even if someone bumps into you, there is no apology. You just have to get to your destination quickly, eat, and get back to work. Here in the Philippines, it is strangely eerie to see that scene. It is as if well-tuned machine parts are running. There are no individuals in it. There are only positions such as ‘company employee,’ ‘team leader,’ and ‘intern.’ In a capitalist society, we live like machine parts that have lost their names and are left with only roles.
This problem of human alienation is also evident in Japan. The reason why the number of social hermits called ‘hikikomori’ is increasing is not simply an individual problem. Japanese corporate culture binds individuals in the name of lifetime employment, but in reality, it is closer to a lifetime prison. People gradually become exhausted in a culture of strict obedience to orders and unnecessary overtime work. There is no hope. No matter how hard you try, unless a senior by several decades gives up their position, you cannot get promoted. People who feel powerless in such a situation choose to lock themselves in their room and isolate themselves from the world. I think the only way to escape the prison created by capitalism is to disappear.
Ultimately, I think the essence of human alienation created by capitalism is 'replaceability'. Capitalism always wants better performance, and to achieve that, it does not hesitate to discard the existing one. The same goes for people. A new intern will soon take the place of the person who quit, and as the intern gains experience, another new employee will take the place. It doesn't matter who is in that position. What matters is that there is someone to fill the position.
Walter's imagination becomes reality, and in that sense, it clearly reflects our self-portrait. A position that disappears overnight in the name of restructuring, a society where people are abandoned if they fail to prove their existence. And the helplessness and alienation felt within it. That is why the 25th film that Walter found was his ordinary daily life is all the more meaningful. It is a message that even in the daily life that capitalist society has defined as worthless, the true value of human beings exists. Maybe we live forgetting that fact.
I think the real problem is not capitalism. It is us who believe it is natural. Unless we stop and ask even for a day, we are just parts that must constantly turn in that huge machine. "Who are you?" Unless we ask this question, the problem of human alienation will never be solved.
Presentation: Can we truly say that we are enjoying freedom while capitalism operates as a ‘machine with a human face’? (Redefining the nature of freedom)
댓글
댓글 쓰기